Langhoff Creative Studio

- Et hold af kreative grafikere, som sørger for, at dit brand er i gode hænder når du handler reklameartikler

Langhoff Creative Studio - fra skitse til endeligt produkt

Langhoff Creative Studio er vores kreative team bestående af 8 dygtige grafikere lokaliseret i Danmark og Filippinerne. Vores grafikere sikrer en troværdig tilgang til Jeres corporate identity og forvalter retningslinjerne med kreativitet indenfor de fastlagte rammer.

I kan derfor trygt overlade Jeres visuelle identitet og designmanual til os og stole på, at vi overholder Jeres retningslinjer for logo, farver, placering og størrelser.

Hos Langhoff Graphic Studio kan vi hjælpe med diverse services som f.eks:

Rentegning af logo eller grafiske elementer
Har du ikke et logo, eller er du i tvivl om hvorvidt dit materiale er godt nok til et godt trykresultat? Graphic Studio er klar til at hjælpe. Hvad enten du skal have rentegnet et logo i dårlig kvalitet eller udarbejdet et design til dine næste reklameartikler.

Vi tager dine ideer og udvikler til endelige produkter.

Korrekturgang
Vores professionelle grafikere gennemgår dit grafiske materiale og udarbejder en korrektur til godkendelse i forbindelse med alle ordrer placeret hos os.

Korrekturen er en digital visualisering af, hvordan det bestilte tryk vil se ud på det færdigleverede produktet.

I korrekturen godkender du logo, størrelse, placering og farver. Korrekturen er din sikkerhed for, at produktet bliver som du ønsker.

3D-tegninger
Specialproducerede produkter kan ofte være svære at visualisere. Derfor har Creative Studio også mulighed for at visualisere produkter i 3D, så du nemmere kan vurdere farver, dybde, former osv.

3D-illustrationer indgår ofte, som en del af processen ved produktudvikling af specialproduktioner.

Produktpræsentationer
Søger du en kollektion af produkter, som du gerne vil have præsenteret på en flot og indbydende måde i netop dit univers? I samarbejde med vores salgsteam sammensætter vi produkter og løsninger, som præsenteres i én samlet præsentation tro mod dit univers.

klsjdajsdhaksjdhasj

Ofte stillede spørgsmål vedrørende
grafisk materiale til produktion

Er du ofte i tvivl om hvilket logo, filformat eller hvilken type farvekode, du skal levere for at kunne igangsætte en produktion af reklameartikler? Det forstår vi godt. Det kan være forvirrende med de mange termer; AI, EPS, CMYK, PDF, PANTONE, PMS, HEX…

Denne lille FAQ besvarer de mest almindelige spørgsmål, som du måtte have i forbindelse med trykfiler til produktion. Er du stadig i tvivl, er du naturligvis altid velkommen til at tage fat i din kontaktperson eller sende dit artwork til graphicstudio@langhoff.dk – så hjælper vi dig gerne :-).

Priser for tegnestuetimer: kr. 495,- ex moms.

Hvor mange farver er mit logo?

Der findes mange forskellige trykteknikker, men mange af vores produkter trykkes i PANTONE-farver med trykmetoden Silketryk (silk screen). Det betyder, at farverne bliver påført enkeltvist. Se illustrationen til højre af Langhoff Promotion logoet, som består af 2 farver.

Er du i tvivl om antallet af farver i dit logo? Vores grafiske afdeling hjælper gerne med at gennemgå dit logomateriale og tjekke antallet af farver.

klsjdajsdhaksjdhasj
Får jeg en korrektur til godkendelse?

Ja! Hos Langhoff Promotion sender vi altid en korrektur til godkendelse inden vi igangsætter den endelige produktion. Korrekturen er en digital visualisering af, hvordan det bestilte tryk vil se ud på det færdigleverede produktet.

I korrekturen godkender du logo, størrelse, placering og farver. Korrekturen er din sikkerhed for, at produktet bliver som du ønsker.

klsjdajsdhaksjdhasj
Hvilke filtyper kan bruges til tryk?

Hvilken filtype vi skal bruge afhænger af dit logo og trykmetoden på det valgte produkt. Som en tommelfingerregel kan man sige, at vektoriseret artwork altid kan bruges. Vektorgrafik findes som .ai, .eps, .pdf og .cdr filer.

Har du kun dit logo som .tiff, .jpg, .png, eller .psd? Måske kan det bruges. Det afhænger af opløsningen på filen og trykmetoden på produktet. Kontakt os for vejledning omkring trykmetoder og dit logo.

Har du kun dit logo som et billede i dårlig opløsning?
Det er ikke alle som har en trykklar fil. Det gør ikke noget. Vi kan sagtens hjælpe alligevel. Vores grafiske afdeling kan, mod et mindre beløb, rentegne dit logo, så det bliver til en perfekt trykfil, som står skarpt i produktion. Kontakt os for hjælp til dit logo.

klsjdajsdhaksjdhasj
Jeg er i tvivl om mit logo - kan I hjælpe?

Ja! Vores grafiske afdeling tjekker gerne om dit logo kan bruges til tryk. Send os dit logo, samt det produkt, som du ønsker at trykke på. Så tjekker vi kvaliteten af dit artwork og foreslår en trykmetode, som passer til netop det ønskede produkt.

Hvis dit logo ikke kan bruges, så kan vores grafiske afdeling, mod et mindre beløb, rentegne dit logo, så det kan bruges til tryk.

Kontakt os for vejledning.

klsjdajsdhaksjdhasj
Kan man få en specifik logofarve? PANTONE, PMS, CMYK, RGB, HEX, C, U...

Du har måske hørt om en af de ovenstående farvedefinitioner. Men hvilken farvedefinition skal du give til os, hvis vi skal ramme en specifik farve? Som så meget andet, så afhænger det af hviken trykmetode der benyttes. Som en tommelfingerregel, så vil vi oftest bede om at få PANTONE- eller PMS-farver (det er det samme).

PANTONE er et internationalt system, hvor alle farverne har sit eget nummer. Farverne har de samme definitioner over hele verden, hvilket gør PANTONE til en af de mest sikre måder at ramme den helt rigtige farve. F.eks. din logofarve.

CMYK-tryk vinder mere og mere ind. Den primære grund er, at digitaltryk er blevet mere avanceret og mange produkter kan trykkes som digitaltryk i dag. CMYK-tryk defineres ved 4 farver (C = Cyan, M = Meganta, Y = Yellow, K = Black). De fire farver kan blandes på kryds og tværs og derved give utrolig mange farvenuancer. Læs mere om digitaltryk i vores artikel “Gør indtryk med digitalprint

CMYK bruges ofte til fototryk eller artworks med mange farver.
PANTONE bruges ofte til logo eller artworks med få rene farver.

klsjdajsdhaksjdhasj
Vector- og rastergrafik - hvad er forskellen?

Vi arbejder med to forskellige typer af grafik: Vector- og rastergrafik (pixels):

Vectorgrafik – filtyper som AI, EPS, CDR og PDF
Vectorgrafik består af en række matematiske punkter, linjer og buer. Langt de fleste ordrer hos Langhoff Promotion er produceret med vector-materiale.

Vector har nemlig en række fordele, bl.a. at vector kan skaleres op og ned uden at kvaliteten af artwork forringes. Samtidig er det langt nemmere at styre enkelte rene farver, som f.eks. PANTONE-farver i vectorgrafik, da enkelte objekter kan skilles ad og defineres med forskellige rene farver.

Bitmap/pixel/rastergrafik – filtyper som JPG, PNG, GIF, PSD, TIFF etc. Rasterbilleder består af en masse pixels (små firkanter), med en bestemt farveværdi, typisk udtrykt i CMYK eller RGB (skærmfarver).

Ulempen ved rastergrafik er, at kvaliteten af et artwork afgøres af det antal pixels, som artworket er født med. Modsat vectorgrafik kan rastergrafik ikke skaleres op og ned uden at kvaliteten forringes eller ændres.

Se eksemplet til højre, som illustrerer forskellen på vector og rastergrafik. Ved opskalering af pixel grafik, så forringes kvaliteten og de små pixels bliver synlige.

Betyder det, at vi altid skal have vectorgrafik og aldrig rastergrafik?
Nej. En tommelfingerregel er, at vi altid kan bruge vectorgrafik. Om vi kan bruge rastergrafik afhænger af trykmetoden, ved f.eks. silk screen eller digitaltryk kan rastergrafiken sagtens bruges, såfremt kvaliteten er god nok.

Ved brug af rastergrafik beder vi altid om en kvalitet på minimum 300 ppi i opløsning og skaleringsforhold 1:1.

klsjdajsdhaksjdhasj
Skrifttyper - outline fonts

Såfremt du fremsender artworks til os, der indeholder tekst, så beder vi altid om, at tekster outlines. Det gør vi, for at sikre, at skrifttypen/fonten/teksten forbliver den samme igennem hele produktionsflowet.

Sålænge en tekst fremstår som en editbar tekst i dit dokument, så er teksten afhængig af, at skrifttypen er tilstede på den computer/printer, der skal åbne filen. Problemet opstår, når en computer/printer i produktionsflowet ikke har skrifttypen installeret. I så fald vil den originale skrifttype blive erstattet med en tilfældig skrifttype der er tilgængelig på den givne enhed.

Problemet løses ved at outline tekster (konvertere til kurver på dansk). Det betyder, at den editerbare tekst bliver konverteret til vectorgrafik med punkter og kurver (se illustration). Den nye grafik er ikke længere afhængig af de installerede fonte, men fremstår som uafhængig grafik igennem hele produktionsflowet fra dokument til endeligt produkt.

Er du i tvivl om hvordan man outliner tekster, så er her en lille YouTube video med en glimrende gennemgang til outlines i Illustrator “How to Create Outlines in Adobe Illustrator

Som alternativ til outlines, så kan du blot sende din skrifttype/font til os, så sørger vi for den grafiske kvalitetssikring, herunder at outline dine tekster.

klsjdajsdhaksjdhasj
Trykmetoder

Korte videoer med beskrivelser til de enkelte trykmetoder, som vi benytter hos Langhoff Promotion.

Videoerne kan være relevante ift. at forstå de trykprocesser, som forskellige artworks går igennem.

Videoerne er lavet af vores leverandører.

Padprint / Tampontryk / Kartoffeltryk

Tampontryk er en indirekte offset trykteknik, hvor farve via en silikonetampon overføres fra en indgraveret metalplade til det produkt, hvorpå der skal skabes et billede.

  • Fremragende allround omkostningseffektiv løsning
  • Kan anvendes på stort set alle former
  • Perfekt til logoer med mange rene farver
  • Hurtigt og økonomisk
  • Kan bruges på plast, glas, keramik, papir, træ, metal
Screenprint / Serigrafi

Serigrafi eller silketryk er en trykmetode, hvor et billede påføres en netmaske med tomme områder der er belagt med et uigennemtrængeligt materiale. Derefter bliver farvestoffer presset igennem netmasken ved derved at skabe et klart, skarpt billede.

  • Prisbilligt valg til store dekorationer i flerfarvetryk
  • Et godt valg til tekstdekorationer og et patineret look
  • CMYK til hvide underlag
  • Velegnet til plane overflader
Transfer print / Transfer tryk

​Transfertryk fungerer ved, at der først skabes et billede på papir, som derefter overføres til det valgte produkt ved hjælp af varme og lim.

  • Ideelt til tekstilmaterialer
  • Prisbillig løsning ved flerfarvetryk i mindre mængder
  • Perfekt til logoer med mange farver
  • Meget god dækkeevne, også til blæk i stærke farver
  • Muliggør detaljeret tryk af f.eks. tekst
  • Fritstående tekst
  • Konturer er ikke påkrævet
  • Mulighed for store størrelser
  • Velegnet til plane overflader
  • Kan bruges på polyester, nylon, bomuld og uvævede materialer
  • Maks. 4 farver eller CMYK
Hotstamping / Varmeprægning / Embossing / Prægning

​Varmeprægning er prægning med en metalglans, der opnås ved at lægge folie mellem stemplet og overfladen der skal trykkes på.

  • Exceptionelt flot udtryk
  • Skaber et unikt 3D-look
  • Ideelt til produkter i læder og kunstlæder
  • Vælg mellem sølv- eller guldfinish
  • Velegnet til plane overflader
  • Kan bruges på ægte læder, kunstlæder (PU og PVC) og papir

​Ved prægning skabes det ønskede billede ved at anvende et stempel på en varmpresset overflade.

  • Skaber et unikt 3D-look
  • Diskret farveharmonisk udtryk
  • Tilføjer opfattet værdi
  • Perfekt til produkter i ægte og imiteret læder
  • Velegnet til plane overflader
  • Kan bruges på ægte læder, kunstlæder (PU og PVC) og papir
  • Ingen farve, samme farve som materialet
Gravering / Lasergravering

Ved lasergravering anvendes en laserstråle til, med præcision, at ætse en dekoration på en overflade.

  • Skaber et udtryk af højeste klasse
  • Unik farveharmoni
  • Velegnet til plane, runde, konvekse og konkave overflader
  • Kan bruges på metal, glas, keramik, træ, sten, papir, denim, akrylglas, ægte læder, kunstlæder og PU-materialer
  • Den endelige farve afhænger hovedsagelig af underlagets/det underliggende materiales farve
Embroidery / Broderi

Ved brodering anvendes en sytråd til at dekorere et mønster på tekstiler. Med broderi får man en holdbar løsning, som holder længe og giver et flot udtryk.

  • Klassisk dekorationsteknik
  • Høj udtryksværdi
  • Velegnet til både flade og ujævne overflader
  • Trådfarver der matcher ethvert logo
  • Kan bruges på bomuld-, polyester- og fleecematerialer
Digitaltryk

Digitaltryk minder om blækstråletryk. Mikroskopiske blækdråber sprøjtes på et produkt, så der dannes et billede. Blækket eksponeres for UV-lys og hærder øjeblikkeligt.

  • Perfekt til flerfarvede logoer
  • Stor farveægthed og slidstyrke
  • Ideelt til små mængder
  • Egner sig kun til plane eller let buede overflader
  • Kan bruges på plastmaterialer
  • Kun muligt til CMYK
Sublimationstryk

Sublimationstryk er en trykmetode, hvor et digitalt billede bliver forgasset ind i materialet, f.eks. et porcelænskrus ved hjælp af en varmepresser. De specielle sublimationsfarvestoffer har en speciel egenskab, som gør at de omdannes fra en fast tilstand til en gasformet tilstand ved en given temperatur.

Se videoen for at se trykmetoden illustreret.

Doming

Doming bruges til at skabe en 3D-version af dit billede ved at forme en struktureret overflade. En støbning formes, printes og fyldes med epoxy, der derefter hærdes så formen kan bevares.

  • Skaber en 3D-effekt
  • Falmer langsomt og er vanskelig at beskadige
  • Kan kun påføres flade overflader
  • Egnet til plane overflader, som er designet med et forsænket område til den kuppelformede mærkat
  • Kan bruges på plast, papir, træ og metal
  • CMYK-farver